Korte Kerkstraat

De Heer van Geldrop bouwde een versterkte woning niet ver van de Grote en Kleine Heuvel, waardoor die belangrijker werden. Hij liet in de 13e eeuw een kerk bouwen en rond 1400 een molen. Door onder meer wegen van de Grote Heuvel naar de Kleine Heuvel (Langstraat) en van de beide gehuchten naar de kerk (Kerkstraat en Korte Kerkstraat) te bouwen, ontstond er een centrum, dat  iets weg had van een stadje.

Sint-Brigidakerk

In de 14e eeuw werd in Geldrop een dorpskerk gebouwd, op de plaats van de huidige Sint-Brigidakerk. Eind 19e eeuw wilde men de kerk afbreken, met behoud van de toren. Deze werd na een storm in 1887 echter zo zwaar beschadigd, dat ze eveneens werd gesloopt.

1910 - Armenhuisjes worden arbeidswoningen

De fabrikanten uit Geldrop hadden genoeg geld om hun eigen huizen te bouwen. Echter, voor de textiel arbeiders waren er te weinig woningen. In 1905 deed de Meierijsche Courant een beroep op de ‘meer gegoeden’ in Geldrop om arbeiderswoningen te bouwen. Tussen 1900 en 1915 werd bijna de hele Korte Kerkstraat herbouwd. Het pand van ‘De Kroon’ werd gesloopt.

1966 - Korte Kerkstraat herbouwd

In 1966 werd de westwand van de Korte Kerkstraat gesloopt en vervanger door een groot zakencomplex met negen winkels

Het oudste huis van Geldrop was een herberg

Het oudste huis van Geldrop was de 16e eeuwse herberg genaamd ‘De Kroon’. Deze herberg stond op de hoek van de Heggestraat met de Korte Kerkstraat.
Begin 20e eeuw werd het pand gesloopt.Nu zit hier restaurant ‘De Zwaan’. 

1896 - Welvaart wordt geweven, draad voor draad

Textielfabrikant Vincent van den Heuvel richtte op 14 juni 1896 samen met onder meer burgemeester Ter Borgh een spaar- en voorschotbank op. Later werd dit de eerste Boerenleenbank, gevestigd in een school in de Korte Kerkstraat. Na een fusie met de Raiffessenbank werd het de Rabobank die vanaf 1974 in een pand op de hoek van de Korte Kerkstraat kwam te zitten.

Welvaart wordt geweven, draad voor draad

In 1979 behaalde de plaatselijke Rabobank, voorheen de boerenleenbank, een balanstotaal van 100 miljoen gulden.Ruud Ringers kreeg daarom de opdracht voor een beeld. Het is een wever in een de oude handweverij; de textiel had een belangrijke rol de economie van Geldrop-Mierlo

Tramwegmaatschappij Eindhoven-Geldrop

De textielindustrie had baat bij goed vervoer. Fabrikanten hadden voerlui nodig om hun lakens naar jaarmarkten te vervoeren.Bijvoorbeeld vrachtrijder Andreas Brekelmans. Pas na de aanleg van de Rijksgrindwegen (1857), kwam ook het personenvervoer op gang. In 1888 werd de paardentram van Eindhoven naar Geldrop aangelegd. Dit gebeurde onder de naam Tramwegmaatschappij Eindhoven-Geldrop. De paardentram verdween in 1906.

1906 - De Stoomtram en een dodelijk ongeluk

In 1898 mocht  Vincent van den Heuvel een snellere tramverbinding van Geldrop tot in Helmond aanleggen. Op 10 januari 1906 reed deze tram voor het eerst. Helaas leidde dit al snel tot een dodelijk ongeluk. Martinus van Leeuwen stapte te vroeg uit en overleed. Op de Heuvel ontstond toen ook een wachtlokaal voor reizigers. Vincent van den Heuvel liet het hier bij. Op 15 mei 1935 reed de stoomtram zijn laatste rit.

  • Verleden verweven in heden - Kerkstraat

    Toen heette de Heuvel richting de Korte Kerkstraat nog de Kerkstraat. Het jaartal van de foto is onbekend, naar schatting rond 1950.

  • Verleden verweven in heden - Heuvel

    Alleen de panden waar Red Fox, de Bruna en Shoeby in zitten staan nog overeind. De herinrichting van dit deel van het centrum van Geldrop start op korte termijn.

  • Verleden verweven in heden - Korte Kerkstraat

    Op de oude foto de Korte Kerkstraat in de periode 1950-1960. Van links naar rechts V. Goppel meubels en tapijten, Th. van Hout fotograaf, Rijnders juwelier, Albert Heijn kruidenier, aan de overkant De Gruyter kruidenier, Bata schoenen en Hendrikx fotograaf. 

  • Verleden verweven in heden - Korte Kerkstraat

    Er is inmiddels veel veranderd. Alleen het rijtje panden tegenover de St. Brigidakerk staat er nog in zijn geheel.